Is jouw kwartje ook op?
Het is woensdagmiddag, een prachtige zonnige dag en we zitten in de speeltuin. Op de picknickbank naast ons zit een jongetje, ik schat een jaar of zes, glazig naar zijn oma te kijken. ‘Kom, we gaan’, zegt ze vriendelijk doch dwingend. ‘Je kwartje is op.’ De jongen trekt zijn wenkbrauwen omhoog, je ziet ‘m denken. ‘Je lontje is wat korter geworden,’ zegt oma dan, in de hoop haar kleinzoon nu wel duidelijk te maken wat ze bedoelt. Het jongetje schudt zijn hoofd, terwijl ik grinnikend naar mijn eigen zoon kijk die heerlijk zijn smarties met zoveel mogelijk tegelijk naar binnen werkt. ‘Je bent moe kind en niet zo gezellig meer, het is klaar voor vandaag, daarom gaan we nu naar huis,’ probeert oma voor de laatste keer. De jongen knikt en haalt zijn schouders op. Ineens lijkt hij het te begrijpen en legt zich bij zijn lot neer.
Terwijl mijn bijna driejarige zoon, met meer chocolade op zijn wangen dan in zijn mond, weer in het zand zit te spelen, denk ik terug aan wat de oma zojuist tegen haar kleinzoon zei. En dat het me zo ongewild bekend voorkomt. Dat mijn zoon mij soms, of misschien wel heel vaak, niet begrijpt, dat is best logisch. Maar hoe vaak komt het niet voor dat klanten je glazig aankijken of hun wenkbrauwen fronsen omdat je te technisch praat of ze overlaadt met een bak aan informatie gewoonweg omdat je (te) professioneel wilt overkomen? Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die denkt dat iedereen mij toch prima begrijpt, maar dat niet altijd zo blijkt te zijn.
Hoe vaak komt het bij jou voor dat je een (potentiële) klant iets uitlegt, wilt overtuigen van jouw product of dienst, maar de overtuiging juist ver te zoeken lijkt? De oplossing is simpel. Vertel gewoon wat je doet of maakt en wat dat voor een ander kan betekenen. Ga niet op zoek naar interessante chique klinkende woorden, maar vertel met de passie en liefde voor jouw product of dienst waarom iemand juist bij jou moet zijn. Vertel het mij! Dan help ik je verder om het ook zo op jouw website, nieuwsbrief, blog of social media te vertellen.
Ik ben benieuwd naar jouw verhaal, mail je me? info@decommunicatievrouw.nl