Tekstschrijven is als een marathon lopen…
Pfff, ik zweet als een otter, af en toe probeer ik een paar meter schaduw te pakken, maar ontkomen aan de zon gaat hem echt niet worden vandaag. Wat een hitte! Vanochtend was ik nog vol goede moed, maar inmiddels zakt het me langzaam in de schoenen. Ondanks dat ik twee maanden niet heb kunnen lopen, heb ik de laatste weken een inhaalslag gemaakt en voldoende kilometers kunnen maken. Ik was er klaar voor, dat lange stuk hardlopen, maar de weg naar de finish verandert momenteel van minuut tot minuut.
Het is zondagochtend. Samen met acht andere hardloopmaatjes ben ik begonnen aan de halve marathon van Wenen. Al vijf jaar op rij gaan we met een groep een lang weekend weg om een halve marathon in het buitenland te lopen. Ieder jaar trainen we er serieus naartoe en zijn we er op de dag zelf echt klaar voor. Maar ieder jaar verloopt het tijdens de wedstrijd anders dan we op voorhand hadden bedacht.
Omgekeerde piramide
Zo is het ook met tekstschrijven. Tekstschrijven is als een marathon lopen, een uitdaging waarvan het begin- en eindpunt bepaald is, maar de weg er naartoe door jou (en je klant) bepaald wordt… Je begint vaak aan een tekst wetende wat je wil zeggen en welke actie je de lezer aan het eind wil laten doen. Het start- en eindpunt. Hoe je tot die boodschap komt, dat is voor velen een puzzel die niet altijd even makkelijk in elkaar gelegd wordt. Maar daar is een hele simpele oplossing voor: de omgekeerde piramide.
Met behulp van deze piramide schrijf je letterlijk in omgekeerde volgorde. Dat wat je normaal gesproken als laatste zou vertellen omdat je er naartoe schrijft, schrijf je nu als eerste op. Je begint dus met de belangrijkste informatie. Antwoorden op de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. In de volgende alinea ga je inhoudelijk wat meer de diepte in. Geef wat meer achtergrondinformatie of bewijs dat jouw verhaal onderbouwt. Je eindigt met extra informatie, iets dat de lezer nog even extra triggert of nog meer overtuigt.
Als je dit toepast, kom je sneller tot de kern van je verhaal. Doe je dat op een leuke en goede manier, bereikt jouw boodschap een (nog) grotere doelgroep en genereer jij meer klanten.
Wil jij meer weten over de omgekeerde piramide en leren hoe je echt een goede tekst schrijft? Houd dan mijn website en Facebookpagina in de gaten, een workshop is in de maak!